W dniach 27-31 maja 2012 roku czworo nauczycieli z naszej szkoły (p. Lidia Kucharska, p. Anna Szczawińska, p. Małgorzata Czyż-Czerwonka, p. Bogusław Wiącek) wzięło udział w wyjazdowej sesji ewaluacyjnej w hiszpańskim mieście Pontevedra – siedzibie szkoły CEIP San Benito de Lérez (placówki koordynującej działania projektowe).
Program sesji uwzględniał przede wszystkim kilka spotkań warsztatowych, podczas których przedstawiciele czterech partnerskich szkół (Istituto Comprensivo N. 3 z Imoli we Włoszech, St Mary’s Catholic Primary School ze Stoke-on-Trent w Wielkiej Brytanii, CEIP San Benito de Lérez z Pontevedry w Hiszpanii, SP 2 z Leżajska w Polsce) wspólnie dokonali podsumowania drugiego, zarazem finalnego etapu realizacji projektu oraz opracowali plan raportu końcowego.
W drugiej fazie projektu „Poznawanie dziedzictwa kulturowego oczyma naszych europejskich partnerów w interaktywnym świecie” (“Exploring our culture through the eyes of our European partners in the interactive world”), trwającej od początku września 2011 roku do końca czerwca 2012 roku, dominowały dwa rodzaje międzyszkolnych działań edukacyjnych. Pierwszy z nich obejmował redagowanie w języku angielskim trzech jednorodnych treściowo i stylistycznie legend podejmujących wątki charakterystyczne dla dziedzictwa kulturowego niektórych państw Unii Europejskiej (poszczególne szkoły za każdym razem tworzyły jedną z czterech części całego tekstu) i umieszczanie ich na portalu Twiducate oraz w bazie internetowej European Shared Treasure. Drugi natomiast związany był ze zorganizowaniem ogółem sześciu wideokonferencji za pomocą komunikatora Skype poświęconych kultywowaniu i promowaniu różnorodnych aspektów kulturowych związanych z tradycjami, obyczajami, zwyczajami, obrzędami i cyklicznymi świętami – uczniowie SP 2 w Leżajsku uczestniczyli najpierw w „internetowym” spotkaniu z grupą ich rówieśników ze szkoły w Pontevedrze, którego założeniem była popularyzacja pieśni typowych dla Bożego Narodzenia, a następnie w dwóch konferencjach ze społecznością szkół partnerskich z Imoli i Stoke-on-Trent, których tematyka w obu przypadkach dotyczyła podobieństw i różnic w sposobie obchodzenia Wielkanocy w różnych zakątkach Europy.
Sesja ewaluacyjna w Pontevedrze wzbogacona była wieloma imprezami towarzyszącymi. Jej uczestnicy mieli sposobność zapoznania się z cechami hiszpańskiego systemu edukacyjnego (wizyty w szkole podstawowej CEIP San Benito de Lérez oraz szkole średniej IES A Xunqueira 1, spotkanie z Burmistrzem Pontevedry – przedstawicielem organu municypalnego zarządzającego lokalną oświatą), poszerzenia swej wiedzy na temat historii regionu Galicia położonego w północno-zachodniej części Hiszpanii (zarówno powstała w czasach rzymskich Pontevedra jak i jej najbliższe okolice obfitują w cenne zabytki architektury – m. in. czternastowieczny gotycki klasztor Św. Franciszka, wzniesiony w pierwszej połowie szesnastego stulecia kościół Świętej Marii, powstały w dwunastym wieku zamek warowny Soutomaior), wypróbowania tradycyjnych potraw galicyjskich (w głównej mierze przygotowywanych w oparciu o owoce morza), wymiany doświadczeń pedagogicznych z przedstawicielami systemów oświatowych innych krajów europejskich.
Panorama Pontevedry
Budynek szkoły CEIP San Benito de Lérez
Podsumowanie drugiego etapu realizacji projektu
Program artystyczny uczniów CEIP San Benito de Lérez
Lekcja w CEIP San Benito de Lérez
Wycieczka uczniowska do parku krajobrazowego
Wizyta uczestników sesji w szkole IES A Xunqueira 1
Zwiedzanie zabytkowego centrum Pontevedry
Spotkanie uczestników sesji z Burmistrzem Pontevedry
Zabytkowy zamek warowny Soutomaior
Potrawa z ośmiornicy według tradycyjnego galicyjskiego przepisu