Wyjazd 4b do Wiśnicza
Wyjazd 4b do Wiśnicza
Dodany dnia28 października 2024 |przez Maria Motor

 

 

Wycieczki szkolne stanowią bardzo atrakcyjną formę oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych podejmowanych przez szkołę i lubianą przez dzieci.

Dzięki wycieczkom szkolnym uczniowie mają możliwość bezpośredniego poznania własnego środowiska, regionu, właściwości geograficznych, etnicznych, historycznych, kulturowych lub gospodarczych ojczyzny czy innych krajów. Wycieczki szkolne stanowią bogate źródło przeżyć, a także przywołują chęć aktywnego działania wychowanków. Należą one do bardzo korzystnych i najbardziej lubianych przez dzieci i młodzież form organizacyjnych procesu dydaktyczno-wychowawczego. Wycieczki szkolne są przede wszystkim interesującymi lekcjami, a więc jednocześnie sposobem wprowadzania, pogłębiania, rozszerzania lub utrwalania realizowanych treści kształcenia. Bezpośrednie zetknięcie się dziecka z otoczeniem przyrodniczym podczas wycieczki jest jedną z tych form dydaktyczno-wychowawczych, która wywołuje u wychowanka zaciekawienie czy zdziwienie, zaspokaja potrzebę wiedzy, nasuwa liczne pytania, daje duże możliwości doświadczeń, pobudza zainteresowania, kształtuje pozytywne postawy oraz dobry stosunek do otoczenia.

17 października uczniowie 4a i 4b mieli możliwość zwiedzania zamku w Wiśniczu, który  to po Wawelu  jest największym zamkiem w Małopolsce i jedną z najpiękniejszych budowli rezydencjonalno-fortecznych w Polsce.  Podczas zwiedzania uczniowie uczestniczyli w warsztatach rycerskich                 i alchemicznych. Warsztaty rycerskie pozwoliły uczniom przenieść się w dawne czasy, poznać historię rozwoju broni od czasów pierwotnych po koniec XVII – wieku. Warsztaty prowadzone były przez pasjonata, przedstawiciela grupy rekonstrukcyjnej Podolski Regiment Odprzodowy, który działa w Małopolsce już od 15 lat i uczestniczy w rekonstrukcjach na zamkach lub filmach historycznych. Warsztaty prowadzone były w sposób  bardzo dynamiczny. W trakcie warsztatów uczniowie poznawali rodzaje broni, zaczynając od broni ludzi pierwotnych a kończąc na XVII wieku, mieli możliwość przez chwilę poczuć się wojem, rycerzem, poznać kroki i postawę oraz poćwiczyć bezpieczną walkę na miecze treningowe z tarczami! Każdy z uczestników warsztatów mógł odgrywać  rolę rycerza                 i zobaczyć stroje z epoki (część z nich można   było przymierzyć),  mogli też zobaczyć jak wyglądała katapulta i jak się z niej strzelało !

Warsztaty alchemiczne zaś przeniosły dzieci do czasów, w których alchemia była sztuką niezwykłą. Warsztaty składały  się z historycznej pogadanki połączonej m.in. z pokazem alchemicznego sprzętu i „wybuchowych” doświadczeń, odczytem tajnej wiadomości i zawiłej receptury alchemika oraz części praktycznej, podczas której uczniowie samodzielnie tworzyli perfumy.
Uczestnikom warsztatów została również przybliżona postać najsłynniejszego polskiego alchemika, Michała Sędziwoja urodzonego w Łukowicy – małej wiosce koło Limanowej, którego dzieła (w liczbie ponad 80 wydań!) były znane i cenione w całej Europie.

Zwiedzanie zakończyliśmy nowatorskim  i unikatowym przedstawieniem odległej historii przy pomocy najnowszych technologii wizualnych. W Bastionie VR wybraliśmy się w podróż po wiśnickim zamku w scenerii XVII wieku. Zobaczyliśmy jego wnętrza i życie mieszkańców w bardzo realnym wymiarze .

Wszyscy wróciliśmy pełni wrażeń i nowych przeżyć.

Wychowawca klasy 4b

Teresa Dydacka-Jarek